And finally, you can view your Pressimus profile by clicking on your profile image, and selecting your profile, and you can customize your Pressimus settings by selecting settings.
Watch quick explainer video
Finish
X

Request Invitation




Submit
Close
Submit
Stream by
The Interpreter
@Interpreter_Mag
Russian-to-English translation journal, with original analysis and commentary on Russia's foreign & domestic policy.
Interpreter_Mag
Russia Update: June 18, 2015

Publication: Russia Update
Readability View
Press View
Show oldest first
The Interpreter
@Interpreter_Mag
Russian-to-English translation journal, with original analysis and commentary on Russia's foreign & domestic policy.
Interpreter_Mag
EU Countries Cast Wide Net to Freeze Russian State Assets Abroad in YUKOS Case

Earlier we reported that France and Belgium have frozen Russian media assets due to failure of the Russian government to pay damages after an arbitration court ruling.

Austria is now seizing assets as well.



As we reported, Margarita Simonyan, editor-in-chief of Rossiya Segodnya, which publishes RT.com (Russia Today), said that an article published by Forbes.ru contained erroneous information that buildings were seized in France, and that the text would be changed. Simonyan had told Gazeta.ru that Rossiya Segodnya's account was frozen, but said they only rented a small space for offices.



Translation: Is it really so hard for Forbes to acknowledge its f**k-up? RT doesn't have any property there. This does not concern us in any way, no one has come to us nor written anything.

But Forbes.ru has not changed its story, although it currently contains some quotes from Simonyan which apparently were added. Tim Osborne, head of Group Menatep Ltd. confirmed the asset seizures to Forbes.ru (translation by The Interpreter):

According to my information, it's a question of seizure of a building in which the television channel RT (the former Russia Today) is located in Paris, said Osborne. There are also several buildings in Paris which are the property of the Russian Federation, and that is one of them, he explained. Furthermore, in the event that the television channel does not pay damages to the government, it will also be frozen. Regarding the salary of employees, Osborne explained that the freeze would not affect them since they are employees and not property of the state.

Information about the freezing of RT's property does not correspond to reality, says Margarita Simonyan, editor-in-chief of RT and the internaitonal news agency Rossiya Segodnya. In a press statement from RT she emphasized that "neither RT nor its subsidiaries own buildings in France." "Furthermore, RT is an autonomous non-commercial organization which is not a Russian state institution. they have not made any claims to RT in this case," the television channel emphasized.


Simonyan told Forbes.ru that Russia media had taken precautions earlier to prevent just such blocking of their broadcasting abroad, although she declined to reveal the details.

She confirmed to Forbes.ru what Gazeta.ru also reported, that it was RT's bank account in France that was frozen, not any property.

Andrei Kostin, head of VTB Bank, said that a week ago, accounts of Russia companies and diplomatic missions were frozen at his bank's French subsidiary. The accounts of the missions were then unfrozen in keeping with the Vienna Convention but the rest of the properties were seized.

European authorities have cast a wide net with their determination to freeze Russian assets, and some are arguing that it may be too wide.

Aleksandr Mineyev, Novaya Gazeta's correspondent in Brussels, said a process-server came to his door this morning and served him notice that he must report any Russian Federation state property or funds in his possession. He explained that Novaya Gazeta, an independent non-state paper, doesn't have any Russian state assets.

Attached to the notice was a list of all the other persons served, including Aeroflot, the archbishop of the Russian Orthodox Church in Brussels and the Belgian Orthodox church and other non-governmental media. Diplomatic missions were excluded. The document stated that the court notices were from a Belgian arbitration court ordering the Russian Federation to pay a total of €1.6 billion (over $1.8 billion) of damages to Yukos Universal Limited.

Yukos Universal Limited was one of three claimants awarded damages by the Permanent Court of Arbitration today. In total, the Russian Federation has been ordered to pay around $50 billion dollars in damages, the largest sum going to Hulley Enterprises Limited.

Since the Russian government had not responded to the judgement in more than a year, authorities were freezing Russian assets, the notice said.

Mineyev said many in the list were not Russian organizations, but banks or other institutions such as insurance companies or Eurocontrol, which manages air traffic control in Europe, that might have Russian accounts.

The Belgian court cited a decision from the European Court of Human Rights which demanded that the Russian Federation submit a plan to pay all the sums indicated in its decision and to make the payments no later than June 15, 2015.

-- Catherine A. Fitzpatrick

The Interpreter
@Interpreter_Mag
Russian-to-English translation journal, with original analysis and commentary on Russia's foreign & domestic policy.
Interpreter_Mag
Putin's Confrontation with West 'Artificial,' Says Khodorkovsky; Supports Freeze of Russian Assets in YUKOS Case

Former political prisoner and businessman Mikhail Khodorkovsky  gave a speech at the Atlantic Council in which he cautioned the West to prepare for life after Putin, Reuters reported.

Russian President Vladimir Putin's confrontation with the West is "artificial" and aimed at protecting Russia's ruling elite and distracting attention from a corrupt system, a former Russian oil tycoon said on Wednesday.

"The current confrontation with the West is absolutely artificial," Mikhail Khodorkovsky told the Atlantic Council think tank.

"The cooling of relations has been inspired by those Russian elites who want to hold on to power."

Speaking through a translator, Khodorkovsky, once Russia's richest man, said, "They desperately need an image of an enemy who would distract the attention of the populace from the corruption and inefficiency that exists in the power."

Khodorkovsky, founder of Open Russia, a civic movement seeking democratic change in Russia, denied that he had plans to run for president:

"In Russia such a system has been built under which any decision can be suddenly changed at the whim of one person, who is not controlled by any internal political mechanisms," he said.

Asked whether he would run for president of Russia, Khodorkovsky replied, "I don't want to waste questions that have no practical value right now."

But, he said, "sooner or later" a power change would occur in Russia and the West should be prepared to help Russia quickly reintegrate into the global system.

In his speech at the Atlantic Council where he was introduced by Atlantic Council President and CEO Frederick Kempe, Khodorkovsky commented:


“Sooner or later, the system will collapse, and we need to prepare for this now,” he urged. “The West must establish close relations with the European-oriented part of Russia, and rapid reintegration into the global system after the regime changes. We’re not going to have a big window of opportunity.”



Novaya Gazeta reported today that Khodorkovsky supported the freezing of Russian state assets abroad over damages in the YUKOS case.


Translation: Happy over the arrests of property of our bureaucracy in Belgium. I expect that the funds recovered will go to projects useful for Russian society.

(Note: The Interpreter is a project of the Institute for Modern Russia, which is funded by Pavel Khodorkovsky, son of Mikhail Khodorkovsky.)

-- Catherine A. Fitzpatrick

The Interpreter
@Interpreter_Mag
Russian-to-English translation journal, with original analysis and commentary on Russia's foreign & domestic policy.
Interpreter_Mag
Russian State Media Assets Abroad Frozen After Kremlin Refuses to Pay $50 Billion Damages in Yukos Case


Russian media assets abroad have been frozen in connection to the Yukos case, Gazeta.ru reported, citing TASS.

The freeze affects the state wire service TASS, the state media holding company Rossiya Segodnya, and other state media abroad.

"We are working on this issue within the framework of a common government policy," TASS said in a press statement, refusing to provide more details.

Gazeta.ru learned that court notices about the freeze were received at TASS editorial bureaus in Belgium and France.

Margarita Simonyan, editor-in-chief of Rossiya Segodna, which publishes RT.com, told Gazeta.ru the situation with her company was similar.

"The arrest was place on our account in France. As for the other countries, after the situation in France, the company was concerned to take measures not to allow the halt of our radio and online broadcasting work there."

Simonyan disputed the account of the freeze given by Russian Forbes, however, which initially claimed that properties were frozen.



Translation: Forbes has gone out of its mind. Russia Today does not and never had any building in Paris and there has never been nor does there exist now a television station in France.
Translation: Forces is citing some "sources close to YUKOS." I have not seen such unprofessional work in a long time. It's simply a disgrace.
Translation: a 100 people have called me to comment on the arrest of RT's property, made up by Forbes, which RT never had!
Translation: we don't have a television channel in France, no building in France. There is only the journal Forbes, publishing lies. Should we sue them in court or what?

Translation: Sash, in Paris we rent two rooms of 15 square meters. In an enormous building belonging to some French people. And no, they aren't frozen )

Simonyan said later she spoke to a Forbes editor and the text was changed.

Her tirade about what appears to be a Forbes error distracts from the fact that Gazeta.ru quoted her directly that the account of Rossiya Segodnya was frozen, even if there were no actual owned properties; there is an RT operation in France, after all.

The freezes were implemented after Aleksei Ulyukayev, Russian minister for economic development, announced that Russia will not pay the damages levied in the Yukos case.

An international arbitration court ruled last year that the Russian government must pay $50 billion in compensation for having confiscated the assets of Yukos, the company founded by former political prisoner and businessman Mikhail Khodorkovsky.

Khodorkovsky, a major critic of Putin, was arrested in 2003 and convicted of theft and tax evasion in 2005, ultimately serving 10 years in jail. Yukos, once worth $40 billion, was broken up and nationalized, with most assets handed to Rosneft, headed by Putin crony Igor Sechin. Rosneft has been placed under EU and US sanctions for its role in the Ukrainian war, and Sechin has been additionally sanctioned by the US.

Khodorkovsky was pardoned by President Vladimir Putin in December 2013 but forced to live abroad when the Kremlin could not guarantee him free travel.

(Note: The Interpreter is a project of the Institute for Modern Russia, which is funded by Pavel Khodorkovsky, son of Mikhail Khodorkovsky.)

-- Catherine A. Fitzpatrick

X

Acknowledgements